Oil on canvas 150 x 120cm

Based on a nostalgic painting of Paul Delvaux of 1961. The original shows a romantic view of a steam locomotive, and a typical street in Belgium with middle class houses, nice gardens and in the distance an idyllic forest. This country, the Belgique à Papa, does not exist anymore. The view of my painting is adapted to a 2020 situation: a train wagon without fantasy, houses that turned into brothels, a broken pavement and the everlasting work-in-progress that is Belgium. In the background the forest is transformed into ugly apartment buildings.

The young lady in the front is an exact copy of the mademoiselle on the Delvaux painting, hence the “revisited” in the title.

NL- Dit is het grootste schilderij dat ik tot dusver heb geschilderd. Waarschijnlijk ook datgene waar ik het meeste tijd heb aan besteed. Het is gebaseerd op een werk van Paul Delvaux uit 1961. Het origineel toont een romantisch Belgisch tafereel: een straat met typische burgerhuizen in rode baksteen en voortuintjes met keurige struiken, een zwarte stoomlocomotief in het stationnetje met op de achtergrond tegen de helling een donker woud.

Ik heb de opzet behouden maar het beeld veranderd. De architectuur van de burgerhuizen is verloederd door aanbouw en verminking, het woud is verdwenen en vervangen door appartementen en bureau’s, de straat is opgebroken, en ware het niet omwille van het gouden avondlicht, dan zouden de fantasieloze wagons mee opgaan in de algehele lelijkheid.

Het meisje op de voorgrond is een exacte kopie van het origineel. Ze komt na 60 jaar terug, maar het Belgique d’antan … is niet meer.

Leave a comment